Ergenlik döneminin en belirgin duygusal özelliği nelerdir?

Duyguların yoğunluğundaki artış en belirgin özelliktir diyebilirim. Kıskançlık, kızgınlık, mutluluk ve kaygılarını ifade ederken yoğunluk görülür. Ergenlikte artan coşku ve taşkınlıktan dolayı duygularını dışa vurma ihtiyacı hissederler. Duygularda ani iniş-çıkışlar olduğu gibi istikrarsızlık da olabilir. Ergen, aynı olaya farklı zamanlarda değişik tepkiler gösterebilir. Çabuk öfkelenir, çabuk sevinir, çabuk sinirlenir. Tepkileri önceden kestirilemez. Örneğin; bireyin çocukluk döneminde önemsemediği hatta hep tekrarlanan bir konu bu dönemde dünyanın en büyük sorunu gibi algılamasına yol açabilir. Bu da ailelerin iletişim anlamında en zorluk yaşadıkları dönemdir. Ergenlik çağına giren bireylerin, spor müsabakalarında da duygu yönetiminde zorlanmaları bu yüzdendir.

Bu dönemde duyguların iniş çıkış halinde olması uğraştıkları sporu yani golfü nasıl etkiler?

Golf sporunu düşündüğümüzde açık havada oynanan, doğayla iç içe oynanması açısından içinde bir miktar da sakinlik barındıran bir spor dalı diyebiliriz. Yani içinde hızın ve adrenalinin ağırlıkta olduğu bir tarafı yok. Aksine sporcuya yeni düşünme biçimleri geliştiren eğer erken yaşlarda yapmaya başlanırsa duygu yönetimi konusunda yetkinlik kazandıran, odaklanmayı artıran, bir nevi strateji kurabilme özelliği kazandıran da bir spor. Tüm bu özelliklerle birlikte ergenlik döneminin ekstra hassas duygu iniş – çıkışlarını dengelemesi açısından en doğru sporlardan biri. Bilerek veya bilmeyerek yapılan, ebeveynlerin başarı beklentisi bir baskı unsuru oluşturmadığı sürece golfün oldukça pozitif etkisi vardır bu sürece.

Bilmeyerek nasıl baskı yapabilir ebeveynler bu süreçte?

Genelde sonuç odaklı yaklaşım benimsendiyse oluyor. Örneğin; okulda sınav sonuçlarında da öğrencilerle veliler arasında gördüğüm durumlarla benzer aslında. Ebeveynler, sınav sonuçları konusunda her ne kadar çocuğa yüksek beklentide olmadıklarını söyleseler de not 70 ise neden 80 ya da 90 değil diye soruyorlar. Bu çocuk tarafından ailemin ‘’ beklentisini karşılamıyor’’ olarak algılanıyor. Ya da yüksek notlu bir arkadaşıyla kıyaslanıyor. Sporda da ya rakibi ekstra tezahürat görüyor ya da motive ettiğini sandığımız bir cümleyle tam tersi spordan uzaklaştıran algı yaratılabiliniyor farkına varılmadan. Burada çocuğa ne söylediğimizden çok nasıl davrandığımıza odaklanacakları için biz de büyükler olarak sonuca değil sürece odaklanmalıyız.





Golfün ergenlik dönemindeki hızlı duygu geçişlerini dengelemesi; uzun vadede onları başarılı bireylere dönüştürür diyebilir miyiz?

Kesinlikle! Başarı derken önceden belirttiğim gibi ille de o sonuç diye yaklaşmaktan çok, yapılan ufak yol sapmalarından çıkarılan dersler hem duygusal açıdan hem de golfteki taktikleri görmek açısından kıymetli. Örneğin; iyi oyun çıkarmak isteyen birey sahayı iyi tanımalı ve bunun için öncesinde pratik yapması gerekir. Yani belli bir konuda gelişebilmek için o konuya belli bir mesai harcamak gerekir. Ödül almak, başarılı olarak adledilmek kötü bir şey değil sadece ona odaklı olmamaktan bahsediyorum. Duygu geçişlerinde ilkokul yıllarında sorun yaşayan bir çocuğun golf oynuyor olması akranı olan ve herhangi bir sportif aktivitede bulunmayan diğer bir çocuktan farkı olur demek istiyorum. Enerji bölündüğü ve aktif olarak harekete ve sosyal tarafa harcandığı için bu duygu durumu onların daha iç görü sahibi yetişkinler olmalarını sağlayacaktır.

Peki ebeveynin yaptığı sporun aynısını çocuğun da yapması avantaj mı dezavantaj mı?

Avantaj ama dezavantajları da var tabi. Her yaşta olayları algılama biçimimiz ve yolumuz farklı olduğundan annenin ya da babanın ısrarla bahsettiği ve çocuğa uygulamasını ısrar ettiği yöntem çocuk için işe yarar olmayabilir. Aynı spor dalı olduğu için, oyunun ebeveyniniz tarafından bilindiği tarafları çocuklar için ebeveyn uyarısı veya nasihat olarak nitelendirilebilinir. Bu, ağırlıklı olarak dezavantajı diyebilirim ama golf kendi oyun biçiminizi kendinizin kurduğu bir oyun olduğu için de kolaylıkla bertaraf edilebilir bir durum. Bunun dışında eğer varsa oyunda yaşanan pozitif/negatif durumu anne ya da babayla değerlendirmek, aynı dili sosyal ortamda da konuşuyor olmak, özellikle ergenlik dönemindeki bireyler için aileyle karşılıklı anlayış ortamında ve ortak duygu alışverişinin yapılması açısından oldukça faydalıdır.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.