Eren Aydın

Golf için Rate of Force Development & Velocity Training

Uluslararası seviyede yarışan birçok farklı branştaki sporcularla çalışmaktayım. Eren Aydın olarak Golf sporcuların performans gelişimi üzerine Movement Art & Performance da çalışmalarıma devam etmekteyim. Bu ayki yazımda, sizlere ‘Golf İçin Rate of Force Development & Velocity Training’ konusundan bahsetmek ve akışa dahil olmak istiyorum.

Atletik profil oluşturmak için koçlar önce uygun testleri yapmalıdır. Her sporcuya uygun testi belirlemek için koçların önce temel dikey, yatay sıçrama, beden farkındalığı ve sporcuların hareketini değerlendirecek bir dizi test önceliği olmalıdır. Bunun yanında daha karmaşık spora özgü beceriler antrenmana dahil edilmeden önce antrenörler, sporcunun bu becerilere uygun şekilde gerçekleştireceğinden emin olmalıdır.

Rate of Force Development

Güç gelişimi (RFD) bir patlayıcı kuvvet ölçüsüdür veya bir sporcunun ne kadar hızlı kuvvet geliştirebileceğini gösterir. Güç gelişimi oranlarının daha yüksek olduğu sporlarda çok sayıda fiziksel performans testi sırasında daha iyi performans gösterdikleri gösterilmiştir. Bu nedenle bu değerin atletik gelişim rolündeki potansiyelinin önemi vurgulanmaktadır.

Güç Geliştirme Oranın da Artışa Neden Olan Nedir?

Bir sporcunun RFD’sini geliştirmek, onları daha kısa sürede daha patlayıcı güç elde etmelerini sağlayacaktır. Yüksek bir RFD golf swing’i ile doğrudan bağlantılı olup sporcunun performansını kısa sürede artıracaktır. RDF, kastaki gerilme kısalma döngüsü ile ortaya çıkmaktadır. Kasın gerilme ve kısalmasına bağlı olarak hareket hızlı veya yavaş olarak sınıflandırılır. RFD’deki gelişmeler kas-tendon sertliği ile doğrudan orantılı olabilir. RFD kas tipindeki değişkenlerle ve fasikül uzunluğundaki artışlardan olumsuz yönde etkilenir.

Golf için RFD Neden Önemlidir?

Güç birçok sporun performansında kilit bir belirleyici olduğundan bir sporcunun patlayıcılığını optimize etmek büyük önem taşıyabilir. Araştırmalar RFD’nin golf vuruşundaki performanslarla doğrudan bağlantılı olduğu tespit edilmiştir. RFD daha iyi bir atletik performansa yol açabilir. Ayrıca elit golf oyuncularının normla eğitilmiş bir golfçülerden daha iyi RFD’ye sahiptirler. Bu bilgiler RFD’nin atletik performansa önemli bir katkı sağlayacağını göstermektedir.

Golfte Club Hızını Geliştirme

Bir golfçünün ürettiği güç ve Club, speed’ini bilmeden golfçüyü doğru antrene etmeniz neredeyse imkansızdır. Bu 2 parametre bir golfçü için hayati önem taşır. Club’ı ne kadar hızlı savurmamız, topa uygulanan güçle ve katledilen mesafe ile doğrudan ilişkilidir. Bunu ölçmenin yollarından bazıları, giyilebilir teknolojiler veya ivmeölçerlerdir. Buna ek olarak hıza dayalı antrenman, performansı geliştirmede ve sporculardan anlık geribildirim sağlamak içinde kullanılır.

Hız Tabanlı Eğitim ve Golfçüler Üzerindeki Etkisi

Hız tabanlı eğitim yeni bir gelişme olarak gözükse de değildir. Sadece internetin gelişmesi ve kaynakların artmasıyla günümüzde daha fazla bahsedilmektedir. Golfün bu yöntemlere eğilim göstermesi ilginç gelişmelere yol açacağını düşünmekteyim. Örneğin; golf swing hareketlerinde Club’ın hızını doğru bir şekilde ivmeölçer aracılığıyla hesaplayabilir ve böylece sporcunun yük hızı profillerini çıkartabiliriz. Ancak bu karmaşık jargona atılmadan önce hıza dayalı antrenmanın ne olduğundan bahsetmek ve neden yararlı olduğunu açıklamalıyım. Dolayısıyla konsept yeni olmasa da bu yöntemi kullanmanın belli kuralları var. Bu eğitim çeşidi tipik olarak, bir egzersiz sırasındaki hareketin hızını ölçmek için kullanılır. Bu durum sporcuya ve antrenöre oluşan performans hakkında çok özel bilgi sağlamakla birlikte antrenörü geribildirimlerle destekler. Kuvvet ve kondisyon koçları ve spor salonundaki diğer pratisyenler sporcular için direnç antrenmanı tasarlarken yoğunluk, hacim, dinlenme, sıklık, tempo gibi birçok değişkeni hesaplamayı manipüle ederler. Bütün parametreler çok kolay ölçülürken yorgunluk diğer değişkenler gibi kolay hesaplanmaz. Örneğin; aynı güç seviyelerine sahip 2 aynı tip sporcuyu ele alalım. 1 Max tekrarlarının %80’ni ile yaptıkları SQ yapıyorlar ancak biri yoğunluk diğeri gibi takip etmiyor ise bu iki sporcu aynı gelişimi sağlar mı? Tabi ki HAYIR! Fiziksel olarak max çabayla kaldırmayı talep eden sporcunun yoğunluğu daha fazla olacaktır. Yoğunluğu ölçmek zordur! Ancak sporcunun sağlığı ve performans bileşenleri için bu önemlidir. Bir sporcunun 1 max tekrarı günden güne değişkenlik gösterebileceği bilinmektedir. Bu yüzden modern teknolojiler kullanılmalıdır. Bu nedenle hız tabanlı eğitime ‘merhaba’ diyelim. Fitness salonunda yaptığımız antrenmanın içeriğini incelersek, swing hızınızla diğer hareketlerde ürettiğiniz hız aynı değilse yaptığınız antrenman pek de işe yaramayacaktır. Antrenman bilimi pozitif bir bilimdir ve anlık gelişmeler sürekli takip edilmelidir.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.