Eren Aydın

Golf Sporcularında Hareketi Geliştirme

Uluslararası seviyede yarışan birçok farklı branştaki sporcularla çalışmaktayım. Eren Aydın olarak golf sporcularının performans gelişimi üzerine çalışmalarıma devam etmekteyim. Bu ayki yazımızda sizlere ‘Golf Sporcularında Hareketi Geliştirme’ konusundan bahsetmek ve akışa dahil olmak istiyorum.

Bazı insanlar golfçüler ve binicilerle çalıştığımı duyunca şaşırıyorlar. Her nasılsa daha çok futbol üzerine yoğunlaşan bir meslek gibi gözükse de gerçekten güç üreten ve iyi sporcularla çalışmak istiyorsak bu spor kesinlikle golf olmalıdır. NFL, NBA gibi platformların en büyük amacı en atletik oyuncuyu bulmak ve o seviyeye getirmektir. Golf gibi bir güç sporunda da sporculardan beklenen bu olmalıdır. Oyuncular şunlara sahip olmalıdır;

  • Temel Hareket Kabiliyeti
  • Temel Core Seviyesi
  • Rotasyonel Güç

Bu temel bir swing için genç veya yaşlı bütün sporcuların oluşturması gereken dengeyi temsil eder. Eğer hareket kabiliyetinizde eksikliğiniz varsa, bu güç veya core dengesini doğrudan etkileyecektir ve hareketi geliştirmeden atlamak muhtemelen iyi bir fikir olmaz. Ancak ilk adımımız test yapmak olmalıdır. Sporcuların gelişimini takip etmek veya monitörizasyon antrenör veya kondisyonerin fikir sahibi olmasını sağlar.

Golf Sporcuları için Temel Testler

Sporcuların fonksiyonel paterlerini taramak veya vücuttaki asimetrileri bulmak için Deep SQ, Hurdle Step, İn Line Lunge gibi testleri FMS’in için de bulunan test bataryası seçilebilir. Bu sporcuları fonksiyonel taramaları hakkında bilgi vermesi dışında aynı zamanda onların stabilty-mobility seviyeleri hakkında doğrudan bilgi verecektir.

Sporcuların rotasyonel üst vücut mobility seviyesini değerlendirmek için ise ‘Seated Rotation’ oturarak veya swing pozisyonunda kullanılabilir. Bir golf sporcusunun torakal omurga hareketliliğinin düşük olması etkisiz bir güç üretimi ve buna bağlı olarak swing mekaniğini doğrudan etkileyecektir.

Temel Hareket Kabiliyetini Geliştirme

Sporcunun atletik bir gelişim göstermesini istiyorsak bu temel eğitim olabildiğinde erken yaşta verilmelidir. Hareket gelişimini kafanızda 4 farklı yönde düşünebilirsiniz. Miniband ile yapılan monster walk egzersizleri, lineer-lateral skip, lineer-lateral march, leg cradle gibi hareketler tercih edilebilir. Sporcunun hareket kabiliyetini geliştirmek için harekete hazırlık (warm-up) aşaması kullanılabilir. Bu aynı zamanda antrenman verimini artıracak ve zamanınızdan kazanç sağlayacaktır. Temel bir harekete hazırlık şeması aşağıdaki gibi olabilir.

Swing Hareketini Geliştirmenin Püf Noktası




Swing hareketi çok yönlü bir hareket olup sporcunun farklı açılarda çok büyük bir güç uygulaması gereken bir harekettir. Sporcuyu antrenmanda bu çok yönlü ve çok açılı harekete hazırlamak daha mantıklı olabilir. Balance, Flexibility, Resilience, Endurance, Power gibi egzersizlerin hepsinde çok yönlü beceri gelişimini sağlayacak fonksiyonel egzersizler tercih edilmelidir. Örnek olarak egzersizler ayak bileğini farklı açılarda konumlandırarak meydana getirilebilir. Bir sağlık topu ile swing mekaniği çalışılarak ayak tabanımızı içe, dışa ve normal pozisyonunda antrene edebiliriz veya swing hareketini yaparken yine tek ayak üzerinde yavaş bir şekilde yapılması denge gelişimine fazlasıyla katkı sağlayacaktır. Swing hareketi boyunca her zaman sporcunun swing’i tek ayak üzerinde gerçekleştirildiği unutulmamalıdır.

Temel Core Seviyesini Geliştirme

Core antrenman programlaması yapılırken dikkat edilmesi gereken kural yine hareket gelişimindeki gibi core yapısını da bir kutuya benzetmek olabilir. Vücut da kollar, bacaklar ve kafayı kestiğinizde aslında hareketin merkezi olan core bölgesini de 4 yönlü düşünmelisiniz. Core antrenman planlamasında dikkat edilmesi gereken kural ise egzersizlerin anterior, posterior, anti-rotation sırasıyla verilmesidir. Ayakta yapılacak olan core egzersizler ise unilateral seçilmelidir bunun nedeni core bölgesinin daha aktif olmasıdır. Swing hareketi sırasında core her zaman aktif olur, bu durum antrenmanda da buna yönelik çalışılmalıdır. Bu sayede sporcunun core bölgesindeki gelişim hareketin gelişimini de doğrudan etkileyecektir.

Rotasyonel Güç Gelişimi

Golfçüler gücü birçok düzlemde gerçekleştirmek zorunda olan sporculardır. Bu durum onları en güçlü sporcular arasında gösterir. Golf de güç antrenmanları birbiri ardına gelen hızlı hareketleri içerebilir. Ekipman kullanımı olarak reaktif olan ve olmayan sağlık topları, landmine, bandlar kullanılabilir. Bir golfçüyü gerçekten antrene etmek istiyorsanız hareket kalıplarından kurtulup hareketi geliştirmeye ve alternatif üretmeye odaklanmalısınız. Rotasyonel güç gelişiminde complex setlemeleri birim antrenman içinde kullanabilirsiniz. Ancak sağlık topu fırlatmak sporcuyu güçlü yapmaz, bu bir güç gelişimi için tek başına yeterli olmayabilir.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.