Eren Aydın

Golf Sporcularında Vücut Farkındalığı ve Denge

Merhabalar;

Yoğun bir turnuva dönemine az kaldı. Sezon öncesi ve ortasında performansınızı zirvede tutmak için verimli ve golfe özgü fitness antrenmanlarına ağırlık verme zamanı. Uluslararası seviyede yarışan birçok farklı branştaki sporcularla çalışmaktayım. Eren Aydın olarak sporcuların performans gelişimi üzerine Pro Athletic Conditioning’de çalışmalarıma devam etmekteyim. Bu ayki yazımızda sizlerle vücut farkındalığı ve dengenin golfteki öneminden bahsetmek ve akışa dahil olmak istiyorum.

Çoğu golf oyuncusu herhangi bir fitness programı yapmaz, şaşırtıcı olmasına rağmen. Egzersiz yaptıklarında ise minimum sayıda egzersiz yaparlar ancak bu egzersizler golfe özgü çalışmaları içermez. Bazı golfçüler rutinler halinde dengeye yönelirler ve programlarında buna bağlı egzersizler yaparlar. Ama golfçüleri analiz ettiğimizde çoğunlukla tek ayakta dengenin onlar için önemli olduğunu gözlemleriz. O zaman güçlü bir swing hareketinde bu golfçülerden nasıl verimli bir denge beklenilebilir?

Golfte Vücut Farkındalığı

Her golfçünün amatör ya da profesyonel olsun golf atışı farkındalık gerektirir. Mesafe amacı, rüzgar yönü, topun uzantısı, çimenlerin veya kumun çeşidi hepsi golf oyuncusunun kontrolünü etkiler. Oyundaki en büyük değişkenlerden biri, golf oynarken üzerinde durduğunuz yüzeydir. Top, golf oyuncusunun duruşuna bağlı olarak aşağı yukarı gidebilir veya golf oyuncusu bir ayağını daha fazla kaldırabilir. Yüzeyin sert olması, golf oyuncusunun topu atarken tuhaf bir durumla yüzleşmesine yol açar. Her bir değişken bedenin ayarlanmasını gerektirir. Bu ayarlanmalar hızlı bir şekilde gerçekleşmelidir. En küçük mekanizmada bir sorun, sizin iç mekanizmanızda bir soruna yol açar. Daha etkili bir beden dengesi yaratarak, vücudunuzu dış çevresel faktörlere adapte ederek golf atışlarınızı daha sürekli kılabilirsiniz ve daha zor atışların üstesinden gelebilirsiniz.




Golfte Dengenin Rolü

Denge, omurganızda ağırlık merkezini yakalamak için oluşturulan bir terimdir. Denge yakaladığınız pozisyonda yapmanız gereken hareketi en verimli seviyede size sunar. Vücudunuzu dengede tutmanız için bedeninizin buna anlık tepki vermesi ve bu yeteneği kazanması gerekmektedir. Eğer bu çok karmaşık olursa, düşünmeden yapacağınız günlük hareketleri yapmanız gerekebilir. En açık örnek olarak bir kişinin yürüyüşü gösterilebilir. Yürüdüğümüzde kaslarımızın nasıl bağ kurduğuyla ilgilenmeyiz; bu aniden oluşan bir tepkidir. Düşünmeden yürüyoruz çünkü bedenimiz nasıl yapacağını öğrenmiştir. Bedeninizdeki her hareketi düşünerek hareket edecek olursanız yürümek karmaşık bir hal alırdı.

Swing Hareketindeki Önem

Çoğu golf oyuncusu swing hareketini bu şekilde yapmaya çalışır. Bedeninizi bildiğinizde ve kontrollerinizin farkına vardığınızda, swing’inlerinizi kontrol etmeye çalıştıkça daha da köleleşir. Analiz etmek ve bir harekete tepki vermek neredeyse imkansızdır çünkü saniyelik olmalıdır. Bu nedenle daha çok dengede olursanız bu sizin daha çok işinize yarayacaktır. Dengeli olursanız daha çabuk tepki verirsiniz. Çünkü swing hareketi esnasında karşılaşacağınız tepkiler belli değildir.

Etkili Vücut Farkındalığı ve Dengeyi Oluşturma

Beden farkındalığı proprioception olarak da bilinir. Sizin bedeninizin, size verilen herhangi bir zamanda bedeninizin vereceği tepkiyi algılama yeteneğidir. Bu ağırlık aktarımı açısından önemlidir. Rotasyonel güçler, enerji transferleri golf swing’indeki birçok parametreyi etkiler. Gerçeği ve hissi doğru eşleştirmek çok önemlidir. Bedeninizin ve golf club’ınızın nerede duracağını swing hareketi esnasında gerçeklikte ve soyut olarak bilmek önemlidir. Bu soyutla, gerçeklilik eşit olur ise farkındalığınız iyidir. Golf swing’i çok çabuk olur. Bedeniniz de ortalama bir insandan daha çok hareket gerektirir. Denge ve farkındalık yüksek bir oranda tekrarlı olarak çalışılmalıdır. Swing esnasında ön bacağa transfer edilen ağırlık aşağı swing hareketi esnasında ayağınızda basınç oluşturur. Bu da stability sağlayan kaslara bilgi gönderir ve hareket dengeyle sonuçlanır. Eğer bu bilgi geç gelirse harekette kopukluk meydana gelir. Bu yaralanma riskinizi arttırır. Aslında azalan performans ve kronik çözülemeyen acı denge bozukluğundan ve farkındalık eksikliğinden kaynaklanır. Çoğu egzersizde tek ayak üzerinde statik duruşlar olmalıdır. Bu vücudunuzun dengesini ve farkındalığını oluşturmanın en temel yoludur. Golf spesifik egzersiz modelleri ile denge gelişimi günden güne gelişimi sağlayabilir. Önemli gelişmeler ise birkaç hafta içinde fark edilir.

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.