Köşe YazarlarıNurcihan Ekici

Mindful Nefes Farkındalığı İle Spor

Mindful Nefes Farkındalığı İle Spor

İnsan vücudunun muhteşem dizaynı, anne karnında başlayan yapısal organizasyon ve hatta doğduktan sonra da bir süre daha devam eden süreçler sonrasında oluşur.  İnsan bedenine ve işleyişine baktığımızda hem çok dayanıklı hem de kolaylıkla fiziksel yaralanmalara açık bir durumu olduğunu görebiliriz.

Peki, bu kadar kolay mı fiziksel yaralanmalara açık durumda olmamız, nasıl bir mekanizma var ki bizi koruyor?

İnsan vücudu oluşumunda; sinir sistemi, dolaşım sistemi gibi tüm sistemleri oluşturan dokular, beraber bir uyum ve etkileşim içinde çalışırlar. Sistemler, tam anlamıyla oluşmalarını tamamladıktan sonra da hayat boyu bu iletişimi devam ettirirler. Eğer bunların arasındaki iletişim ve organizasyonda bir aksaklık başlarsa, işte o zaman hastalıklara ve her türlü yaralanmalara daha kolaylıkla açık hale geliriz. Örneğin; derimizde bulunan hassas sinir uçları iyi çalışmazsa, yanıcı ve batıcı hiçbir etkiyi algılamayız ve derimiz hasara uğrar. Organlarımızın üzerindeki, bizim fasya olarak tanımladığımız bağ dokusundaki sinir uçları alıcıları çalışmazsa, biz acıktığımızı ya da susadığımızı bile algılayamayız. Ya da yediğimiz yemeği bile yutamayız. Çünkü bu sinir sistemi sayesinde kaslarımız çalışır ve tüm yaşamsal ihtiyaçlarımızı otomatik olarak, biz düşünmeden gerçekleşir. Tabi ki tüm sistemlerin çalışması bu kadar basit değil. Fakat konumuz gereği kısaca birkaç örnek vermeye çalıştım. Bunların içlerinden biri vardır ki hem bizim kontrolümüz dışında otomatik olarak gerçekleşiyor hem de biz kontrol edebiliyoruz yani nefesimizi, soluk alışverişimizi.

Beden, zihin ve duygu olarak insana baktığımızda burada nefes, bu bütünlüğü bir uyum içinde devam ettirmenin ana unsurlarının başında geliyor.

Golf ya da birçok diğer rekabet odaklı spor dallarında, bir sporcunun başarılı olması sadece güç, performans, dayanıklılık ve başarı değildir. Yaptıkları spor her ne ise, gerçek başarı, sadece zihin ve beden odaklı değil, aynı zamanda; bedensel duyumlar ile beraber ana odaklanarak yaptığı şeyden keyif alarak yapmaktır. Bunu sağlamak için mindfull ile nefes çalışmaları yapmak bize çok yardımcı olacaktır. Kendi klinik tecrübelerimden şunu gördüm ki, birçok genç sporcu özellikle rekabet sporlarında müsabaka anında sonuca ve başarıya odaklanayım derken nefesini tutuyor. Bunu ortadan kaldırmak için yaptıkları antrenman rutinlerine mindfull temelli nefes teknikleri eklemeleri, streslerini azalmada ve başarılarını arttırmada katkı sağlayacaktır.

Bu konuda kurduğu bağış usulü online eğitim platformu ile binlerce kişiye eğitim ve destek veren ve benim de nefes konusunda derin bilgilerine başvurduğum sevgili arkadaşım Zeynep Aksoy, bu yazımda sizler için kolay uygulanabilir Okyanus Nefesini tarif etti ve diyor ki; “nefese beynin verdiği önem, en yüksek değerde. Biliyoruz ki gıdasız kalsak da günlerce yaşayabiliriz ancak havasız kalırsak beş dakikada sorunu çözmemiz gerekir! Aynı zamanda beyin, nefesteki değişlikleri algılıyor. Nefese müdahale ederek, beynin anladığı bir dilden konuşabiliriz. Amacımız, stres seviyelerinde değişlik yaratmak. Nefesi yavaşlatıp düzenleyerek ve bunu günde kısa süreler yaparak, zihnimizin nasıl işlediğini, çalıştığını, duygusal halini etkileyebiliyoruz”.

Haydi gelin hep beraber Zeynep Aksoy’un anlatımı ile Okyanus Nefesini yapalım.

Okyanus Nefesi

Nefes egzersizlerinde omurganın dik olması ve rahat dengede oturuyor olmak önemli. Duruşumuz nefesimizi etkiliyor. Rahat ve dengede, gerekirse sandalyede sırtı dayayarak oturmak mümkün.

Okyanus nefesi glottisi kısarak ve daha dar bir alan yaratarak havanın geçişini daha yavaş ve kontrollü olmasını sağlıyor. Çok hafif bir ses çıkararak nefese odaklanmamız için bir fırsat oluyor. Okyanus gibi bir ses çıkıyor ve nefes kontrollü yavaşlıyor. Okyanus nefesi yaparak ve beşe kadar sayarak alıp beşe kadar sayarak nefes verin. Bunu 5 dakika boyunca yapın.

Okyanus nefesini düzenli sayarak alıp vermek, HRV’yi yani kalp ritmi değişkenliğini etkiliyor. HRV, sağlık için başta giden semptomlardan biri. Nefes alırken kalp atışımız hızlanmalı, nefes verirken yavaşlamalı. Bu fark, yüksek olunca sağlık yerinde oluyor. Okyanus nefesi, HRV’yi etkileyerek daha yüksek olmasını sağlıyor.

Katkılarından dolayı Zeynep Aksoy’a teşekkürler.

www.zeynepaksoyreset.com

Tags:
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.