Bir Kuralın Anatomisi

Kural 4.1b (en fazla 14 sopa kuralı)

Değerli Golfseverler,

Geçtiğimiz günlerde yapılan takımlar arası bir maç oyununda ortaya çıkan ”en fazla 14 sopa” kuralı tartışmaları hem taraf olan takım oyuncularını hem de biz hakemleri oldukça meşgul etti. Bir golf kuralının uygulanmasında ortaya çıkan küçük detayların nasıl farklı sonuçlar doğurabileceğine güzel bir örnek olduğu için konuyu sizlerle paylaşmak istedim.

Bu kural özetle, oyuncuların en fazla 14 sopa ile oyuna başlayabileceklerini ve oyun sırasında da 14 sopadan fazla bulunduramayacaklarını, bu durumun ortaya çıkması durumunda uygulanacak cezanın oyunun türüne göre vuruş sayısı oyununda en fazla 4 vuruş; maç oyununda ise en fazla 2 çukur kaybı şeklinde skor düzeltmesi olarak yapılacağını belirtiyor. Fazla sopaların ise derhal oyun dışı ilan edilmesi gerekiyor. Bu kadar basit görünen bir kuralın uygulanmasında ne zorluk olabilir diyorsanız buyurun soruları ve cevapları:

Diyelim ki siz A, rakibiniz B oyuncusu ve 18. çukurda son pata ile maç skorunun berabere olduğu bir durumda;

  • A oyuncusu, B oyuncusuna (rakibine) çantasında 15 sopası olduğunu, bunun kural ihlali olduğunu söylediğinde ne olur?

C: Kural ihlali nedeniyle sonuç revize edilerek A oyuncusu maçı 2 up kazanır. 

  • A oyuncusu bu kural ihlali uyarısını yaparken sopa fazlalığını çukurda fark ettiğinisöylerse ne olur?

C: 5. çukurda görüp göz ardı ettiği kural ihlalini (Kural 4.1b), daha sonra tekrar öne süremez. İtirazı dikkate alınmaz ve maç sonucu aynen (berabere) kalır.

  • A oyuncusu sopa fazlalığını 5. çukurda fark ettiğini, ancak B oyuncusunun oyununun olumsuz etkilenmemesi için oyun sonuna kadar beklediğini söylerse ne olur?

C: Durum değişmez, yukardaki aynı cevap geçerlidir.

  • A oyuncusu 5. çukurda B oyuncusuna çantasında 15 sopa olduğunu söyler, ancak fazla sopayı hiç kullanmadığı için her hangi bir ceza uygulamasına gerek görmediğini söyleyerek oyuna devam ederlerse ne olur?

C: Her iki oyuncunun da ceza gerektiren bir kural ihlali olduğunu bildikleri halde, ilgili cezayı uygulamadıkları için, her iki oyuncu da diskalifiye olurlar. (Kural 1.3b)

  • B oyucusu 18. çukura 1 up önde giriyor, çukur oynanırken A oyuncusu sopa fazlalığı ikazını yapıyor, ancak oyuna devam edip çukuru tamamlıyorlar ve B oyuncusu 18. çukuru da kazanıp maçı 2 up önde bitiriyor. A oyuncusu kural ihlali talebinde bulunuyor. Sonuç ne olur?

C: B oyuncusu fazla sopasını derhal oyun dışı ilan etmeyip oyuna devam ettiği için diskalifiye olacağından A oyuncusu maçı kazanır (Kural 4.1c).

Burada özellikle 2. ve 4. soruların cevaplarına dikkatinizi çekerim. Kurallara göre maç oyunundaoyuncu rakibinin yaptığı bir kural hatasını göz ardı etme (ignore) hakkına sahip olup*, önceki bir çukurda göz ardı ettiği bir cezayı, rakip aynı hatayı ileride tekrarladığında talep edebilirken, 14 sopa kuralını bir kez göz ardı ettiğinizde ileride tekrar öne süremiyorsunuz (tabii ki  kural ihlalini daha önce göz ardı ettiğinizi beyan ettiğiniz takdirde, bu durum ortaya çıkıyor).

Diğer konu ise sessiz kalıp bu kural ihlalini görmezden gelmek ile, rakibin de kural ihlalini öğrendiği anda ihlalin göz ardı edilemeyeceğinin farkıdır. Böyle bir durumda her iki oyuncu da 14 sopa kuralının ihlal edildiğini bilmekte olduğundan, ilgiyi cezayı uygulamak zorundadırlar. Aksi halde golf kurallarını bilerek uygulamama (Kural 1.3b) kapsamına girilir ve her iki oyuncunun da diskalifiye edilmesi gerekir.

* Kural ihlalini göz ardı etme hakkı sadece maç oyunlarında geçerlidir. Maç oyununda kendi hakkınızı korumak/korumamak size kalmış bir konudur. Ancak vuruş sayısı oyunlarında (stableford gibi) sahada oynayan tüm oyuncuların hakkını korumak zorunda olduğunuzdan, gördüğünüz bir kural ihlalini göz ardı edemezsiniz. Bunun ortaya çıkması halinde SİZ de diskalifiye olabilirsiniz.

Kural tartışmasız oyunlar dilerim,

Sevgiler,

Tags:
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.